maandag 2 mei 2011

Ter Helle en ter Hema: een ode en een garnaal

Af en  toe weet ik zelf niets te schrijven, en daarom plaats ik hier een ode van een van mijn cliënten. Het gedicht heeft hij geschreven voor een geliefde in de verte, in de mist van het bejaardenrijk. De schrijver zelf, is een bankier van 35: Stach Hooijer (ING).


Mijn Olijfvliegje, lief Piertje


Oh u, met uw staalgrijze lach,
Of is dat uw haar dat voor uw gezicht waait,
Lang,  het haar is lang, en uw lach duurt,
Dat kan ik nu niet weten.
Wel hoor ik u lachen: sputteren, kuchen.
U bent ook oud, en een lach is moeilijk.


Ook houd ik van uw rimpels, uw zweet en uw deodorant,
Een lucht die nog overstemd wordt door uw parfum.
Waar u dat koopt, daar moeten ze in rijen staan:
Bejaardes met de vraag: heeft u die bloemengeur?
Maar het zweet tussen uw rimpels,
Uw adem die rottende ingewanden verraadt,
En pepermuntjes die niet meer worden verteerd,
Het zijn luchten, die mij vervullen van brandend
Verlangen en mijn onderbroek met warm kloppend vlees.


Nou ja, een peipelig garnaaltje,
Zo eentje die je per kilo koopt en waar de pootjes
En de eitjes en de sprietjes nog aan zitten,
Evenwel, dan heeft u meer te knabbelen
Met uw poezelig kunstgebit,
En niet brandend heet, maar gekookt en al weer
Behoorlijk afgekoeld, want ik weet:
Hoe dichter uw graf naakt,
Hoe meer u de vlammen der Hel
Aan uw eeltige voetzolen voelt likken,
Opkruipend naar uw schimmelig kruis,
Hoe meer u het wilt blussen,
Uw zonden weg wilt wassen,
Met een bessen of een bittertje en
Een lepeltje advocaat.
Daarom: mijn piepelig lauwe garnaal.
(Whiskeysaus)


Oh u, wanneer treden wij voor het Hoogaltaar
Der liefde, opdat ik in uw rimpels kruipen mag,
Uw uitvallende haren mag strelen en uw oogleden,
Die hangen als uw borsten,
Mag kussen, allebei.
En dan: de kus op uw wang
Voor het slapengaan wormstekig:  
1) Aangestoken 2) Gemaaid 3) Maaiig 4)
Maaistekig 5) Memelig 6) Pierig 7)
Vermolmd 8) Verwormd
-Kenmerkende flavour van olie uit olijven
Die sterk te lijden hebben gehad
Onder larven van de olijfvlieg (Dacus Oleae)


Uw gesnurk een stoomgemaal,
Een voorlaatste ademtocht vanuit de
Boezem der ouderdom,
Naar de ringvaart,
Want dat weet u nog niet:
Morgen maken wij een tochtje
met een rondvaartboot.
Vind u dat niet leuk?


En helemaal niet duur.


En dan meren wij aan de
Louteringsberg en kunnen terug:
Ter Helle, of opwaarts: Ten Hemele,
Maar eerst ter Hema,
Lekker toch,
Restaurant op de begane grond,
Voorportaal met worst,


En helemaal niet duur.



Stach op de nudistencamping. Detailfoto.   Familiebezit Fam. Hooijer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten